Однією з актуальних проблем в умовах воєнного стану, яку необхідно вирішувати адміністрації та викладачам Харківського механіко-технологічного фахового коледжу імені О.О. Морозова, є активізація пізнавальної діяльності студентів. Саме від її вирішення залежить міцність засвоєння знань, розвиток інтересу до навчання, формування самостійної думки та підготовка до самостійного життя. Одним зі шляхів вирішення означеної проблеми може бути і проведення відкритих занять.

25 листопада 2025 року викладачем вищої кваліфікаційної категорії Шишенко Наталією Анатоліївною було проведено відкрите лекційне заняття з дисципліни «Обладнання для формоутворення поверхонь» на тему: «Верстати токарної групи» (група 340-К-3 спеціальності 133 Галузеве машинобудування ОПП «Комп’ютерні технології в машинобудуванні»).

Цілі заняття досягнуті у повному обсязі та на високому якісному рівні, про що свідчили правильні відповіді студентів під час проведення опитування в кінці заняття.

Кожен етап заняття – від організаційного моменту до рефлексії – був чітко обмежений у часі та логічно завершений, не виходячи за рамки встановленого дидактичного стандарту.

Шишенко Наталія Анатоліївна забезпечила глибоке, ґрунтовне вивчення верстатів токарної групи: їх типів, особливостей будови та принципів роботи, зосередивши увагу на їх технологічному призначенні і умовах використання в умовах машинобудівного виробництва, що є основою професійної компетентності. Структура заняття ідеально відповідала вимогам лекційного заняття: чітко було означено ціль заняття, мотиваційний момент (у формі повідомлення цікавих фактів з історії розвитку токарного верстату від давніх часів до дати патентування у 1819 році) став основою для актуалізації базових знань, яка перейшла у вивчення нового матеріалу, закріплення – у контроль знань.

Викладачка використовує наукову термінологію, доброзичливо, доступно викладає навчальний матеріал, дає вказівки з ведення конспектів.

Наталія Анатоліївна використала традиційні, але найбільш ефективні методи: лекція з елементами бесіди, демонстрація слайдів (схем, плакатів, фото вузлів верстатів), що забезпечило міцне засвоєння матеріалу.

На занятті панувала абсолютна робоча дисципліна. Контакт з аудиторією підтримувався за допомогою вивірених, класичних прийомів педагогічного спілкування, без зайвих емоцій, але з високим рівнем поваги.

Підтримка пізнавального інтересу викладачкою впродовж всього заняття, як провідного мотиву навчальної діяльності, спрямовувала студентів на оволодіння знаннями. Справжній пізнавальний інтерес є основою навчальної діяльності, так як створює більш сприятливий емоційний фон для протікання всіх психічних процесів, що дуже важливо для всіх українців в умовах сьогодення.